10 Ocak 2012 Salı

Nasıl ana arı üretiyorum


Arılığıma işlerim dolayısıyla hafta sonları gidebildiğimden, her bahar  oğul için bir kaç tane tuzak kurarım. Bu senede tuzaklarımdan birine oğul girmesiyle, benim arı arı üretim işini başlatmam bir oldu. Aslında oğul yerine mevcut bir koloninin, arısını çıtaların kabartılacağı yere silkelemekle de işe başlayabilirdim.



Ana arı üretimi için kullanacağım kutuları bu sene değiştirdim. Artık yarım ballıklar için üretilmiş plastik yanak çıtalarını kullanacağım. Bu plastik yanaklardan hazırladığım çıtaları elimdeki bir yarım ballığa dizdim. Zaten bu çıtalar da yarım ballık çıtalarının yarısı kadar. Bir yarım ballık bunlardan 20 tane alıyor. Niye bu çıtalara göre kutu dizayn ettim ve bu sisteme geçtim derseniz benim kutu sayım az olmasına rağmen kutulara çıta hazırlamak hele hele yanak çıtalarını hazırlamak bana hep zor geldi. Bu plastik yanak çıtaları yarım ballıklarda kullanılmak üzere DEHA PLASTİK firması tarafından dizayn edilmiş bende bunlara geçtim. Bu plastik yanak çıtaları bayağı kullanışlı olacaklar. Bu sistemin fikir babası Sadri abimiz ve Vecdi abimizdir başkaları gibi sahiplenmiş olmayalım:)



Yarım ballığa çıtaları dizip, altına uyduruk bir taban tahtası yapıp;



içine şerbetliğide koyup, Oğulu buraya silkeleyerek



işlemi başlattım. Ertesi günü ham peteklerin kabartılmaya başlandığını da gördüm.





Bir hafta sonra bu koloniyi açtımki helal olsun sizlere dedirttiler. Hemen hemen 2 tanesi hariç hepsi kabarmış. Ana arı yumurtayı döşemiş. İşlem tamam.. Burada bir özellik belirteyim ki oğul arısı çok güzel petek kabartıyor. Sistemin tek kusuru; çıtalar arasındaki daha geniş alanlara da petek örülüyor olması.




Kontrolde yavrulu çıtalar tek tek tarandı ve ana arı arandı.



Ana arı bulundu ve üç adet arılı çıtayla beraber alındı ve bir kutuya kondu. Yanına üç tanede ham petek kondu. Uzak bir bölgeye nakledildi.



Ananın bulunduğu  kutu nakledilecek ya yolda çıtalar kaymasın diye böyle çivilerle çakıldı. Aman belirteyim saldırgan bir arınız varsa bunu denemeyin zira bir anda arının üstünüze boşaldığını görürsünüz.



Ana kutularımın yenilerinde havalandırma alttaki 2 adet telli delik ve muslukdan sağlanıyor.





Bu hafta, önceden anasını aldığım çıta kabartan koloninin kendi yaptıkları memeleri temizleyip larva transferiyle  ana arı üretimine başlayacaktım. Cumartesi günü baktım Sadri abimiz ve komşusu 4 çıta arılı bir koloniyi elinden tutmuş getirdiler:) Bendeki damızlık koloniden transfer yapacağız:)



Sadri abimizin komşusu Bulgaristan göçmeni, oradayken köyde hatta kasabada bir tek bana arıcılık dergisi gelirdi diyor. Anlaşılan elden geldiğince bilimsel yayınları takip ediyormuş. Sohbet arasında bloglarıda fırsat buldukça izlediğini söyledi.



Sadri abimiz malzemelerini (büyüteç, kaşık) almış yanına ya kardeşim ne var bunda, yapalımda cümle alem görsün diyerek arılığa girdi:)



İlk beş altı taneyi ben yaptım




Baktım beğenmiyor verdim kalanını kendisi tamamladı.







Larva transferi yapılıp çay molasına geçildiğinde Erzincan dan Vecdi abimizin yolladığı ışıklı aparatlar konusunda fikir alışverişi yapıldı. Sohbet üç arıcı bir araya gelince bitmek bilmedi.








Akşam üstü malzemelerini araca yükleyip Sadri abimizi yolcu ettik. Yüzüne pek demiyoruz ama bizde hakkı çoktur. İki senedir acayip nazımıza oynamıştır.



Benim kendim için yaptığım transferlerden tutanların ertesi  günkü görüntüleri böyleydi. Başladık bakalım haydi hayırlısı..



Aşağıdaki filmde geçen hafta anasını aldığım koloninin kendi yaptıkları memeler görülmekte. Ben film çekerken üzerinde meme bulunan dört beş çıta saydım ki bu koloni zaten dört beş kutu arılandırır. Yani her kutuya böyle bir memeli çıta verilirse hem kutu analandırılmış hemde arılandırılmış olur. Göz problemi yaşayanlara uygun bir yöntem. Ben bu memeleri temizledim. İsteyen bu memeleri kullanarak da ana arı üretebilir. Önümüzdeki hafta kutuların arılandırılması ve larva transferiyle elde ettiğim memelerin dağıtılması işini yapacağım.



2011 ana arı üretimi faaliyetlerim. mturunc


Bir hafta sonu tüm mesayimi yeni ana kutularımın imalatına ayırdım. Plastik çıtalı bu ana kutularım onar çıtalı olacak ve çıta hazırlama konusunda bana büyük kolaylık sağlayacak. Toplam beş adet oldular ama hedef on adet olmaları.









Kutularımın imalatı bitince  arılandırılması işine başladım;





Geçtiğimiz hafta larva transferi yaptığım ve kapanmış olan memelerin dağıtılması işlemi tamamlandı. Her kutuya bir adet kapalı meme, dış kısımlara ballı polenli çıtalar ve ortayada bir adet kapalı yavrulu çıta üzerindeki arılarıyla birlikte verildi.





İşlemi tamamlanan kutular depoya alındı. 3-4 gün kadar karanlık odada kaldıktan sonra nihayi yerlerine alınacaklar.





Son arılandırılan kutu ise meme besleyen koloninin olduğu yere konacak olandı ki o karanlık odaya alınmadı. Bu koloninin anası daha önce üç çıta arılı olarak bölünerek uzak bir yere götürülmüştü. Şu anda harıl harıl çalışıp yumurta atıyor. Yanındaki kızları ise petek kabartıyorlar. Önümüzdeki hafta bu beş koloniye ondan birer adet yavrulu  çıta takviyesi yapılacak ki zincir kopmasın. Bu analı koloni diğer beş adet ana kutusunun takviyesi olarak görev yapacak. Bence bu uygulama şart zira bu eşleştirme kutularının sönmelerinin ve kendini toparlayamamasının en büyük nedeni bu zincir kopması.






Şimdi gelelim başlatıcı koloninin hazırlanması bilgisinin kaynağına.
2011 yılında Beykoz İlçe Tarım Müdürlüğünün düzenlediği ana arı üreticiliği kursuna katıldım.




Kurs için gelen Feyzullah Konak hocamızın iznini alarak önemli noktaları videoya çekerek yayınlıyorum. Ben sanal alemde saklanan bilgilerden en fazla şikayet edenlerden biri olarak bu kursda gördüklerimi detayı detayına burada paylaşıyorum.


Ana arı üretiminde başlangıç kolonisi işin ekonomik anlamdaki en önemli olmazsa olmazı. Hocamızın anlattığı gibi bir koloni hazırlanıyor ve transfer edilen larvalar burada bir gün bekletiliyor. Memeler başlatılınca besletici koloniye alınıyor.Bu Yöntemle az kolonisi olanlar bile hiç bir koloniyi gözden çıkarmadan ana arı üretebilecekler. Hatta dahada önemlisi diyelimki bir koloninin anasını beğenmiyorsunuz bunu değiştireceksiniz. Elinizde de iki tane koloni var. Anayı öldürüp kendisinin ana yapmasını beklerseniz o koloniden o sene bal alamazsınız. Halbuki napıyoruz bu anayı ıkı gunluğune bir iki çıta arıyla bir ruşete alıyoruz. Ruşetin ağzını kapatıp karanlık serin bir yerede iki gün tutuyoruz kolonideki açık yavrulu ve yumurtalı çıtaları, arılarını silkeleyip tekrar geri alacağımızdan işaretleyerek diğer koloniye veriyoruz. Böylece anayı koloniden uzaklaştırarak hazırladığınız bu koloniye bir gün sonra yaptığınız larva transferi yöntemiyle hazırladığınız  memeleri vererek işlemi başlatıyorsunuz. Kolonide hiç açık larva ve yumurta kalmadığı için sizin verdiğiniz larva transferlerini mecburen başlatıyorlar.Başlanan memeleri bir gün sonra diğer koloniye kat atıp ana arı ızgarasının üst kısmına vererek besletiyorsunuz. Başlatıcı koloninin anasınıda böldüğünüz çıtalarıyla ve diğer koloniye verdiğiniz çıtalarınıda geri alarak kloloniye geri veriyorsunuz. Bu ana iki gün gecikmeyle yoluna devam ediyor. Malum memelerdeki ananın çıkması eşleşmesi yaklaşık 30 gün sürecek. Bu sürecde koloni eski anasıyla yoluna devam ediyor. Memeler kapandımı bir çıta arı bölüp verin. Ana eşleşip gelince istemediğiniz anayı imha edip bu yeni anayı koloniye verin. Böylece bu koloni duraksamadan işine devam etmiş olacaktır. Yani bu koloniden hem bal alabileceksiniz, hem ana arı ürettiniz ve hemde anasını değiştirdiniz.Balını yerken beni hatırlarsınız artık:)
şimdi gelelim benim kutulara;
üç gündür  karanlık oda hapsinde bulunan kutularımı özgürlüklerine kavuşturdum.

















Şimdi gelelim besleyici koloninin nasıl oluşturulduğuna; Başlatıcı kolonide bir gün tutulan memeler bu sürenin sonunda besleyici koloniye veriliyor. Burada en önemli noktalardan biri memelerin bulunduğu çıtanın yanına acemi arıların gelmesini sağlamak amaçlı olarak açık larvalı çıtaların konması. Bir diğer önemli noktada memelerin burada 10 gün beklemesi. Ana arı kutularında 200 adet arı bile olması yeterliymiş. Tabi leblebi gibi saymayı tavsiye eden bir söz değil bu; sadece kutudaki arı miktarının en az ne kadar olması gerektiğini anlatmak amaçlı kullanılmış bir kelime. Aşağıdaki filmde Feyzullah hocamız besleyici koloninin hazırlanmasını anlatıyor.




2 yorum:

ALİ TÜRK dedi ki...

Muhteşem abi eskilere geri gittiğimizde bu bilgilerin hiç birisi yoktu. Birde biz bu işi tırmalayarak öğrendikten sonra ana arı üretim kursuna katıldık. Bilgi her zaman yeni başlayanlara lazım olacaktır.Biz ana arı üretimine yeni başladığımızda lazım olan bilgileri bulamıyorduk. Alman teknisyen kadın beni çok etkilemişti. Senin paylaşımın ise her kitleye hitap ediyor. Gözleri iyi görmeyen bile ana arı üretebilir.
Sağlıcakla kal.

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

Ali abi biz ne bulduysak paylaştık. Bak bulduysak diyorum çünkü kimse bildiğini paylaşmıyordu (yada yapıyoruz diye yalan söylüyorlardı)dolayısıyla yabancı kaynaklardan bulduklarımızı yada denemelerimiz sonucunda öğrendiklerimizi hep paylaştık. Sağlıcakla kal abi.